Waarom moet mijn organisatie een nieuwe merknaam krijgen? Belangrijkste punten om te overwegen

Of de verkoop nu is weggevallen, personeel en klanten een bestaand merk zijn ontgroeid, of leiders hebben hun proposities moeten draaien om relevant te blijven, het verkennen van een rebranding is zeker niet van de ene op de andere dag een proces – of een snelle oplossing die de onderliggende problemen niet aanpakt.

Er moeten meerdere gesprekken tussen interne teams plaatsvinden lang voordat er beslissingen worden genomen over een nieuwe identiteit. Elke stap moet ook precies aangeven wat een dergelijk project kan bereiken – en ervoor zorgen dat medewerkers ook op de reis worden meegenomen.

Het is niet iets dat lichtvaardig moet worden opgevat, het gaat ook niet alleen om het updaten van een logo – er komt zoveel meer bij kijken dan dat. Een rebranding vereist inzicht in de kernwaarden en de evolutie van de organisatie. Bovendien moet er een sterk argument zijn waarom er een broodnodige revisie op het programma staat. Bedrijven zouden zichzelf in de eerste plaats een essentiële vraag moeten stellen: “wat is het doel?”

Het hebben van een duidelijk resultaat dat aangeeft wat een bedrijf wil bereiken, is van het grootste belang als een rebranding ten eerste van de grond moet komen en ten tweede succesvol moet blijken. Simpel gezegd, als het doel geen volledige omwenteling waard is, waarom zou het dan wel?

Als we kijken naar de vele essentiële stappen die een merkproject omvat, is een audit waarschijnlijk het meest effectieve startpunt. Om precies te begrijpen hoe een organisatie wil dat haar identiteit evolueert – en welke sleutelelementen moeten worden aangepakt – moet dit allemaal gebeuren voordat creatieven om offertes worden gevraagd.

Veelgemaakte fouten om te vermijden
Er zijn vaak valkuilen waar veel bedrijven in terechtkomen als het gaat om het uitrollen van een rebranding. Elk soort ijdelheidsproject kan bijvoorbeeld last hebben van het begin, omdat het niet alleen effectief geld weggooit, maar er ook maar heel weinig substantie is die de nieuwe identiteit onderscheidt. En als een klant alles al eerder heeft gezien, waarom zouden ze zich dan committeren aan een merk dat een goedaardige boodschap overbrengt die niet aan hun behoeften voldoet?

Leiders moeten van deze gelegenheid gebruik maken om met hun collega’s om de tafel te gaan zitten en te bespreken wat de perceptie van hun bedrijf is – en waar het moet zijn. Gaat het bijvoorbeeld om kernwaarden die het bedrijf hebben geholpen om een ​​dienst te verlenen in tegenstelling tot andere? Of is er erfgoed dat moet worden erkend en een meer eigentijdse uitstraling moet krijgen?

Voordat u doorgaat, is het belangrijk om te benadrukken dat een rebranding niet noodzakelijk een opfrisbeurt is. Voor degenen die bekende namen bekijken, kan een ongetraind oog denken dat er niets is veranderd. Bedrijfsreuzen – zoals Apple en McDonald’s – hebben echter kleine aanpassingen aan hun identiteit aangebracht om de bestaande gelijkheid en relevantie in gelijke mate te behouden.

Waarom sommige organisaties rebranden
Als een bedrijf zijn voorstel heeft omgedraaid, is er vaak een reële behoefte om een ​​ontwikkeld publiek te bereiken. Aangezien de hele wereld een periode van verandering doormaakt, moeten bedrijven hun bedrijfsmodel aanpassen om te overleven. Dit kan vaak leiden tot een diversificatie van de manier waarop ze met bestaande en nieuwe klanten praten en hoe ze hun product of dienst leveren om het huidige klimaat weer te geven.

Dit alles komt terug op perceptie. Als de identiteit uiteindelijk niet past bij de frisse aanpak van een organisatie, is het misschien tijd om een ​​rebranding te overwegen.

Een andere nieuwe richting zou kunnen ontstaan ​​na een bedrijf dat vreselijke PR heeft meegemaakt en zijn reputatie onherstelbaar heeft beschadigd. Het is weliswaar een moeilijkheid om dit aan te pakken – het heeft geen zin om gewoon over scheuren te vijlen.

De wol over de ogen van klanten trekken – en de onderliggende zorgen niet authentiek aanpakken – doet niets voor een publiek dat niet alleen het vertrouwen verliest, maar waarschijnlijk ook doorgaat naar een concurrent.

De eerste stap hier zou zijn om deze zaken frontaal aan te pakken, toe te geven dat er fouten zijn gemaakt, maar hoe het bedrijf zich inzet om de praktijken te verbeteren, zodat fouten niet meer voorkomen. Een nieuwe merkidentiteit kan weerspiegelen hoe een bedrijf zich heeft gediversifieerd, maar het kan niet nakomen van gebroken beloftes – dat werk moet zijn uitgevoerd voordat een revisie begint.

Diversificatie om voorop te blijven lopen
Aangezien bedrijven blijven evolueren om te voldoen aan de steeds veranderende eisen van klanten, is het mogelijk dat sommige organisaties betrokken zijn geweest bij een fusie. Als dit is gebeurd, moeten veel valkuilen worden vermeden – van te veel focussen op één merk tot het niet volledig begrijpen van de individuele beproevingen en beproevingen van het samenvoegen van twee bedrijven.

In dit geval is het voor een effectief rebrandingsproject raadzaam om een ​​meer ‘getrapte’ benadering toe te passen, zodat elke fase naar een algemeen identiteitsdoel toe werkt. Dit kan betekenen dat beide bedrijven gelijktijdig worden belicht – en uiteindelijk in elkaar overgaan – of dat ze elk hun eigen reis doorlopen en tot een overkoepelend beeld leiden. Eerlijke gesprekken tussen het bedrijf en de creatieveling moeten worden voortgezet om een ​​naadloos proces vorm te geven.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *